Esettanulmány: Foszfor antagonizmus okozta vashiány Lobelia cardinalis 'mini'-n. - Nagy Viktor Akvarisztikai Blogja

Post Top Ad

2017. július 15., szombat

Esettanulmány: Foszfor antagonizmus okozta vashiány Lobelia cardinalis 'mini'-n.


Ebben az esettanulmányban egy egyszerű vashiány kezelését láthatjátok és olvashatjátok, de a megoldás megszületése nem a vas szintjének emelésével történt meg, hanem a foszfor, mint antagonista pár csökkentésével.

A 63 literes akváriumomban, ahol 1 pumpa TF planter és 2 pumpa TF makrót adtam, ezt a tünetet fedeztem fel(előtte 1-1 ment):



És ezeket mértem. A foszfát saccra olyan 1,5-2 ppm. A vasat nem mértem, de a planter adagolás alapján 0,1-0,2 ppm körül lehetett.










Viszonylag könnyű felismerni, hogy vashiány, mivel az új levelek halványabbak, mint a régebbiek. Ez után azon kezdtem el agyalni, vajon mi történhetett. Eddig rendben volt 1-1 pumpánál, de amint megemeltem a makroelemek mennyiségét, többek között a foszforét, megjelent a vashiány. Ugye a makrótáp emelésével megnöveltem a két másik makroelem mennyiségét is, tehát a nitrogénét és a káliumét is. A nitrogén nincs kölcsönhatásban a vassal, így annak a mértéke nem befolyásolja a vas felvételét. A kálium pedig szinergista elem, tehát feltételei egymás felvételének. Tehát maradt a foszfor, mint bűnös.

Az elmélet szerint jártam el: A makroelemeket tartalmazó tápsó mennyiségét visszavettem 1 pumpálásra naponta, és láss csodát, ez történt:



















Mit látunk? A Lobelia cardinalis 'mini' a vashiányos levelei helyett újra elkezdett szép, üdezöld leveleket hozni. A makróelem mennyiség visszavételével, konkrétan a foszforra gondolva, a vas felvétele nagyobb mértékben megvalósulhatott, ennek a hatásait látjuk a képen.

Az esettanulmány alatt a beadott vas mennyisége változatlan volt, mindössze annak felvehetősége változott, a foszfát, mint antagonista pár mennyiségének növekedésével, majd csökkenésével.

A következő időszakban a növény továbbra is az egészséges zöld leveleit hozta:




Köszönöm, hogy elolvastad!



Post Top Ad