A fénycsövek öregedése - Kell-e évente csövet cserélni növényes akváriumban? - Nagy Viktor Akvarisztikai Blogja

Post Top Ad

2016. március 10., csütörtök

A fénycsövek öregedése - Kell-e évente csövet cserélni növényes akváriumban?





Mi történik ha egy növényes akvarista kap kölcsön egy luxmétert, és éppen véletlen nemrég vett új fénycsövet a 2 évesek helyére?

Hát persze, hogy összehasonlítja a fényerejüket. :) A cikkben ezt a kísérletsort mutatom be nektek, a maga érdekes konklúzióival(ami egyesek számára már régi sor, de épp elég tévhit kering a köztudatban, hogy érdekes legyen a téma).

Négy fénycsövet hasonlítottam össze
1. Osram lumilux 865 15w 45cm - Osram lumilux 865 15w 45cm(új)
2. Osram lumilux 865 18 w 60 cm - Philips TLD-80 865(új)

A 2. számú két fénycső márkája nem ugyanaz, de mint a későbbiekben látni fogjátok, az összehasonlításhoz teljesen megfelelőek.

1. kísérlet
A kísérlet során a tetőt a földre helyeztem, és pontosan kijelölve a luxméter helyét, hogy az összehasonlítás hiteles legyen, megmértem a régi, majd az új(de már bemelegedett) fénycsövek fényerejét. A luxméter kissé ingadozott két szélső érték között, ezeket az értékeket átlagoltam, és ezt a fényerőt jegyeztem fel.


Az első kapott érték, amit a 2 éves fénycsőnél mértem, 15680 lux volt.
 Miután kicseréltem az új csőre, hagytam melegedni 10-15 percet, mivel az új fénycső kezdetben még nem világít teljes erővel, amíg el nem éri az üzemi hőmérsékletet.

A bemelegedés után megmértem újból a fényforrás lux értékét, pontosan ugyanoda helyezve a fénymérőt: az érték 16105 lux volt. Tehát a 2 éves fénycső az új fényerejének a 97,3%-ával bír, ez mindössze 2,7%-os fényerő csökkenés.

Azért is lepett meg ez az érték, mivel a fórumokon olvasgatva azt gondolná az ember, hogy a csökkenés alaphangon 20-30%, de néhol a "felére esik le" is elhangzik. Ez talán még a régebbi csövekre érvényes, az újak fénypora és elektronikája már ezek szerint igen tartós.

 2. kísérlet


Ezek után a második mérés már nem hoz nagy meglepetést: belekalkulálva a két különböző típus kezdeti fényerejének a különbségét, a csökkenés mindössze, az előzővel nagyban egybevágva 2,6%(az új fénycső 97,4%-a régi fénycső fényereje)

Kell évente csövet cserélni? A válasz igen. Dehát alig csökkent a fényerő...
Meglepő, hogy még is? Nem, de ha érteni is akarod, olvass tovább :)

Igazából kíváncsiságból lefényképeztem a csöveket közvetlen közelről, mivel abból indultam ki, hogy a fényképező a színeket nagyon jól érzékeli és különíti el, ha ugyanabban a beállításban fotózok.

Na, itt van a kutya elásva, mivel ezt kaptam:

A 2 éves Osram lumilux fotója közelről

Az új Osram lumilux fotója közelről(ugyanaz a típus, csupán a koruk a különbség)

Mit láthatunk a képeken? Más a színük. De azért nem kicsit, hanem eléggé. Főleg a kék szín veszhetett ki, mivel az új cső színe még kékesnek is mondható, a 2 évesé viszont egy az egyben szürke. De ne bonyolódjunk részletes spektrumfejtegetésbe, ez a fényképezős technika erre a legkevésbé sem alkalmas.

Viszont egy dolgot kijelenthetünk a fényerő alig, de a fénycső színe(így egyben a spektruma) alaposan eltolódott!

Egy igényesebb, kényesebb növényeket tartalmazó akváriumban biztosan számít ez az eltolódás, negatív irányban.(éves csőcsere!) De azért ne ijedjünk meg, és rohanjunk a boltba: egyszerűbb növényesekben nem kritikus, hiszen a növények szépen nőttek a 2 éves cső alatt is.

Természetesen csak egy fénycsőtípust vizsgáltam részletesebben, viszont a fénycsövek gyártási technológiája nagymértékben hasonló, így az egyes csövek öregedésének a mértéke és a "spektrum-eltolódás betegsége" nagymértékben hasonló lehet. Természetesen kismértékű szórás lehetséges a típusok között.

Köszönöm, hogy elolvastad!






Post Top Ad